Case
Inspiration til at booste innovationsprocesser for medlemmerne af netværksgruppen VL 121
Innovation - Træning | VL Gruppe 121
VL Gruppe 121 blev inspireret gennem en interaktiv workshop og simulering, der introducerede nye metoder til at udvikle forretningsideer. Det foregik på en guidet og struktureret måde, så de gængse fejltrin der opstår når organisationer innoverer, blev undgået. Workshoppen fokuserede på at udvikle innovative løsninger ved blandt andet at omformulerer innovationsudfordringen.
VL Gruppe 121 er en organiseret netværksgruppe med 29 medlemmer, baseret i, Danmark, bestående af ledere og seniorprofessionelle på tværs af brancher i både den private og offentlige sektor.
Udfordring
VL Gruppe 121 ønskede at få inspiration til, hvordan bedre forretningsidéer kunne udvikles med fokus på bæredygtigledelse. Netværksmedlemmerne var ivrige efter at udforske Design Thinking-processen gennem eksperimenterende læring. Formanden for netværksgruppen var på udkig efter en facilitator med stor viden i at facilitere innovationsprocesser gennem Design Thinking-metoden og bad om Business Learnings hjælp til at står for workshoppen.
Tilgang
Business Learning faciliterede en 2,5 timers workshop, hvor netværksmedlemmerne skulle medbringe en forretningsidé, som de gerne ville undersøge og videreudvikle. Deltagerne undersøgte, hvordan de kunne finde nye løsninger på deres forretningsudfordringer på en guidet og struktureret måde. Blandt emnerne var reducere omkostninger, minimere risiko og tid, samt undgå de fejltrin, der ofte opstår, når organisationer innoverer. Ved at kombinere små interaktive videoer, simuleringer og samarbejdsopgaver arbejdede deltagerne på at bygge mock-ups og løsninger til deres ideer.
Resultat
VL Gruppe 121 blev inspireret til, hvordan der gennemføres mere effektive brainstorms, hvor de i den kreative del af processen undgår kun at frembringe ideer, der er realistiske og passende. I stedet forsøgte deltagerne bevidst at komme med urealistiske og næsten umulige koncepter, der kunne tjene som inspiration til nye ideer. Deltagerne blev også inspireret omkring, hvordan man formulerer de udfordringerne som et spørgsmål. Det giver fokus på at forstå udfordringen og skabe den nødvendige sammenhæng til de gevinster der skal skabes for de kunder, som produktet eller serviceydelsen skal betjene.