Case
Gør verden til en legeplads i forbindelse med udvikling af LEGO Gruppens 90-års jubilæumskampagne
Projektledelse - Consulting | Lego Gruppen
Business Learning var konsulenter og agerede projektleder for den hidtil største globale kampagne, fra LEGO Koncernen. Business Learning ledede et team i LEGO Gruppen i tilblivelsen af kampagnen og arbejdet med at finde fodslag blandt interessenterne til 90-års jubilæet.
Med base i Billund, Danmark, er LEGO Koncernen en privatejet legetøjsproduktionsvirksomhed etableret i 1932, kendt bredt for sine sammenlåsende plastikklodser, der har inspireret kreativitet, genopfindelse og leg i over 60 år. I dag har organisationen mere end 18.000 ansatte, hubs, produktionssteder og detailbutikker rundt om i verden.
Udfordring
Med sit 90-års jubilæum lige om hjørnet havde organisationen ambitionen om at skabe sin hidtil største kampagne inden for LEGO Gruppens økosystem. LEGO Gruppen stod over for udfordringer præget af kompleksiteten, størrelsen, budskaber i kampagnen og styringen af de forskellige behov fra interessenter på tværs af alle forretningsenheder. På grund af Business Learnings ekspertise inden for projektledelse, consulting og kendskab til virksomheden, hyrede LEGO Gruppen Business Learnings konsulenter til at organisere kampagneudviklingen sammen med et dygtigt kerneteam sammensat fra forskellige områder.
Tilgang
Som en opgave i projektledelse byggede Business Learning sammen med teamet en struktur, der muliggjorde beslutningstagning og udvikling af det overordnede kampagneudtryk samt aktiviteter i jubilæumsåret. Prioriteten var at skabe overensstemmelse og forståelse blandt alle interessenterne om kampagneudtrykket, og hvilket budskab der skulle formidles til verden. Der blev lagt vægt på at skabe en stærk og konsekvent sammenhæng mellem butikskampagner, digitale kampagner, produktudvikling, LEGO brand detailbutikker, LEGO-fondens "A World of Learning Through Play", LEGOLAND parker over hele verden og et stort antal partnere fra forretningsenheder.
Resultat
Med dedikationen, engagementet og den gode kemi mellem Business Learning og LEGO kerneteamet blev kampagnen godkendt af styregruppen, de administrerende direktører for de forskellige dele af økosystemet, samt LEGO-familien. Det blev et storstilet projekt, som hele LEGO-økosystemet bidrog til. Sammen lykkedes det at få fem globale LEGO-hubs involveret i jubilæumsfejringen. Ambitionen i de fælles bestræbelser var også at skabe en officiel FN-anerkendt Play Day – et stort og ambitiøst initiativ i denne kampagne, som endnu ikke er opnået. Organisationen er stolt af den imponerende effekt, som dette projekt genererede, og Business Learning er beæret over at have været involveret i at flytte og nå så mange mennesker og organisationer hen imod det at gøre verden til en bedre legeplads.